Sunday, December 27, 2009

Cake Carrot + Freshcream






Kek nie ditempah oleh bestpren ku aween untuk majlis ulang tahun perkahwinannya yang ke ? heheh xku tau pren sori.... sebenarnya kek nie di order 2 bulan yang lalu lagi ahhaha..... memandangkan aku lum pernah buat kek carrot pandai tul kawan aku tu suruh aku ngetes lu buat kek carrot sebelum tarikh ordernya tiba huhu.... walaupun 2 bulan aku betul2 xmasa ngetes awal... 2 minggu sebelum order sempat jua aku ngetes buat kek tu hehehhe... dan alhamdulillah menjadi n sedappp lagi... resepi aku ambil dari blog mybest pren jua atiqah...hehehhe... resepinya nanti yaaa xdpt copy pula huhu...
Cake Carrot (Suria)
4 biji telur di asingkan putih dan kuningnya
1 1/2 cawan minyak jagung @ minyak sayuran (darurat minyak masak pun boleh) saya guna minyak masak huhu
150gm gula kaster
150gm brown sugar
1 1/2 cawan carrot yang telah disagat / di aparut
ayak bersama
250gm tepung kek (darurat tepung gandum pun boleh) saya guna tepung hong kong kehabisan tepung hahhaha...
1 sudu kecil rempah kek
1 1/2 sudu kecil soda
1 sudu kecil garam
100gm walnut (wajib ada baru sedap)
caranya:-
Pukul kuning telur didalam mangkuk dengan menggunakan pemukul telur.
Kemudian masukkan minyak,gula,carrot dan gaul hingga sebati.
Kemudian masukkan walnut dan akhir sekali gaulkan ia kedalam bahan kering menggunakan spatula kayu.
Pukul putih telur sehingga stiff dan gaulkan kedalam adunan kek.
Bakar pada suhu 180'c selama 45 minit (bergantung pada oven masing2)
tips/peringatan: bila dah masak dan cucuk dengan lidi tgk btul2, kandng2 bila cucuk lidi tak melekat lagi tapi ada nampak berminyak means belum masak betul, kena betul2 licin lidi tu baru masak...!!!
untuk Frosting
250gm cream cheese
120gm butter
120gm gula kaster
-pukul semua bahan hingga ringgan dan kembang. n boleh sapu atas kek..
selamat mencubaaa sedapppppp!!!! PERCAYALAH!!!
Salam...





Photobucket
Ikhlas dari....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...